lørdag 6. april 2013

The moment you've all been waiting for: Fraser Island, Part I

Fraser Island, where to start? We'll try with the beginning, and see what happens :)

Fraser Island er altså en sandøy. Et par små "byer" der det faktisk bor folk, men ellers mye fiskere og turister som raser rundt i ymse firehjulstrekkere. Langs østkysten går en beach highway. Her lander og letter det også en del småfly :) På øya bor en god samling dingoer, og andre australske dyr ;) I havet svømmer det hai, så man har ikke lov å bade i havet, men må reise inn til innsjøene for å gjøre det.

En helt fantastisk tur! 5 dager på en "øde" øy, uten dekning på telefonene og bare oss og naturen (og en hel haug 4wd'er). Det var en helt spesiell opplevelse, som ikke kan sammenlignes med noe anna vi har gjort. Det er vanskelig å uttrykke alle inntrykk, men vi skal gjøre et forsøk. Vårt tips er å ta turen selv :) Anbefales på det aller, aller sterkeste!

Dag 1, langfredag

Kl. 0800 ble vi henta av Seif (klassekamerat av Toby fra Perth) og Emily (kjæresten til Seif fra Danmark). Vi møtte Thea og Øystein som hadde dratt i forveien til leiebilfirmaet i nærheten av flyplassen. Vi ble vist rundt "i" 4wd som skulle ta oss til, rundt på og fra Fraser Island. Bilen var utstyrt med telt til 5 stk, soveposer, puter, håndklær, kjøkken og det hele. Vi danka om hvem som skulle teste venstrekjøringa først, og vinneren (?) ble Øystein. Han takla det meget bra, selv om det hele var litt forvirrende i starten:

Moro med bil man kan klatre på :)

Det tok oss rundt 3 timer fra Brisbane til Rainbow beach (nordover), der vi fylte diesel og slikt, og tappa dekka for luft (det må man tydeligvis gjøre når man skal kjøre på stranda). Ferja som tok oss over til øya la til rett på stranda, uten noen form for kai. Kult! Så venta vi til det blei fullt, også kjørte vi de 7 minuttene over fjorden.

Seif gir oss noen tips om hvordan det hele fungerer :)

"Kaia" på Rainbow beach (beklager fingeren foran linsa)

I land på øya blei vi ganske gira der vi kjørte rundt på en eviglang strand i ettermiddagssol. Loved it! Det er ganske stor forskjell på lavvann og høyvann, og vi måtte komme oss til det punktet på øya der vi skulle ta av fra stranda og innover i skauen før høyvannet kom. Vi stoppa i "byen" Eurong og kjøpte litt is og slikt, før vi starta ferden innover i skogen. Det skulle vise seg å være en opplevelse i seg selv. Ca. 1 mil offroad i sanda. Bilen kom seg opp overalt, og slutta egentlig aldri å overraske oss. 4wd er kult!

Vi fant campingen vår, som upassende nok hette Central Station, midt innpå øya, og valgte oss ut en bås der vi ville sette opp telt og lage middag. Det ble en litt større utfordring enn venta å sette opp denna campen, for de ulike delene til telta hadde ikke så mye med hverandre å gjøre.. Så Stan lekte McGyver, og ingen kan si at campingen vår var tradisjonell :) Gutta fiksa et slags tak over innertelta og det var godt, for den natta hølja det ned.. Det blei taco til middag, helt konge midt i jungelen :) Vi koste oss i mørket (som kommer ca kl 1800), selv om en diger mus/rotte rota rundt beina våre og stressa oss en liten smule :)

"Cocaburra sits in the old gum tree,,"

Our amazing camp at Central Station

Dag 2, lørdag

Målet var lake McKenzie, men det tok litt tid før vi kom så langt... Da vi skulle fylle litt mer luft i dekka med kompressoren vår, svikta kjøleskapet.. Vi måtte nedenom Eurong igjen for å finne ut av sakene, men det var vel ikke veldig vellykka.. Det endte med at vi kjøpte is til å legge i kjøleskapet, og vi måtte drikke melka for å gjøre nedkjølingsjobben litt lettere.

Lunsj ved Lake McKenzei

Vi traff heldigvis på Seif og Emily på stranda, og tok følge mot Lake McKenzie sammen. Flott innsjø, men den var oversvømmet, så ikke akkurat sånn som på bildene.. Men vi fikk slappa av litt på stranda i sola. Herfra dro vi til campingplassen der Seif og Emily bodde. Den lå omtrent på stranda.

Beach highway

Gøy å sitte på taket på bilen og :)

Vi hadde jo kjøkkenet i bilen, så vi stelte til grillmåltid med koteletter. Seif ordna bål, og vi hadde det helt konge den kvelden. Det var helt stjerneklart, og melkeveien var så tydelig som vi aldri har sett den før. Vi satt i mørket på stranda og nøyt naturen. Fantastisk opplevelse! Thea dro i gang et par "riddles" før vi vente nesa innover i skogen igjen. Det blei litt mer dramatisk enn vi kunne ønske, for det var blitt høyvann, og vi måtte kjøre litt på stranda før vi kunne ta innover mot Central Station. Det var mørkt, og det var like før bilen tippa rundt på et punkt (det føltes jaffal sånn ;) ). Men det gikk bra, og vi kom oss trygt fram til telta våre. Det blir tidlige kvelder når det er så tidlig mørkt. Egentlig litt deilig :)